14. septembra 2017

Auto ako kamarát? Aj taká je technológia budúcnosti

Vedeli ste, že telefonovať sa bude dať aj s vybitou batériou? Zatiaľ síce len v núdzových situáciách, no vedci z Washingtonskej univerzity už vyvinuli prototyp telefónu bez batérie. A keď sme pri telefónoch, tak napríklad pri kontrole kvality spánku už nebude potreba mať pripevnené "zariadenia" na tele, ale postačí wi-fi rádiový signál.

Technologický vývoj ide totiž závratným tempom dopredu a niektorí experti dokonca varujú, že napríklad taký vývoj umelej inteligencie sa blíži k bodu, kedy už nemusí byť pre ľudí len prospešná. Počítačové systémy sú vďaka nej chytrejšie, dokážu predvídať udalosti, zaobídu sa aj bez zásahu človeka. Je teda scenár, ktorý ako pred viac ako 30 rokmi načrtol slávny režisér a scenárista James Cameron vo svojom filme Terminátor, reálny? Dúfame, že nie a Zem budú stále ovládať ľudia a nie stroje, no roboty budú o niekoľko rokov rovnakou súčasťou domácnosti ako teraz smartfóny.

Súčasná moderná technika nám poriadne uľahčuje život a automobily nie sú žiadnou výnimkou. Už teraz dokážu šoférovať za nás a pri súčasnom vývoji sa predpokladá, že z auta sa onedlho stane dokonca náš "kamarát" alebo poradca, ktorý bude vedieť, kam radi chodíme na kávu, kde bývame, čo robíme vo voľnom čase. Bude totiž o vás zbierať údaje a ponúkať vám výhodné riešenia.

Poďme ale do súčasnosti. Jeden zo supermoderných automobilov vyvinula automobilka Audi. Jej Audi Q7 e-tron je prvým TDI Plug-in hybrid modelom s pohonom všetkých kolies quattro na svete a zároveň prvý Plug-in hybrid s naftovým motorom od Audi. Z 0 na 100 km/h akceleruje za 6,2 sekundy a spotrebuje len 1,9 litra nafty na 100 kilometrov. Pri modeli Audi Q7 e-tron hovoríme o maximálnom akčnom rádiu 56 kilometrov od najbližšej zásuvky. V kombinovanom režime so vznetovým šesťvalcom v aktívnej službe je dojazd automobilu až 1 410 kilometrov bez potreby dobíjania či tankovania. Pohon pozostáva zo spaľovacieho agregátu 3.0 TDI, elektromotora integrovaného v osemstupňovom automate a batérie typu Li-ion. Kombinovaný výkon tohto systému je 275 kW (373 k), maximum krútiaceho momentu dosahuje 700 Nm.

Prevrat na trhu spôsobil pre pár rokmi aj Spyder F3 z rodiny kanadských trojkoliek Can-Am. Ide o akýsi kríženec medzi cestnými športovými motorkami a "otvorenými" autami. Jednoducho mašina, za ktorou sa obzrie babička aj školák. Najnovšia verzia 2017 ponúka radový 3-valcový motor Rotax® 1330 ACE™ s kvapalinovým chladením, elektronickým vstrekovaním paliva a elektronickou reguláciou plynu a s výkonom 115 koní pri bežnej jazde vydrží na 27 l nádrž až 400 kilometrov.

Ak ste nadšencom moderných technológií vyrazte za neobyčajným motoristickým zážitkom do Bory Mall. Od piatku do nedele 22. – 24.9. sa uličky nákupného centra premenia na exkluzívnu výstavu trendových modelov áut, motoriek, člnov či helikoptér.



Druhý ročník Motosalónu Bory sa bude zameriavať na elektromobily a hybridy. Vyskúšať si budete môcť model Tesla S90, luxusnú limuzínu s jazdnými vlastnosťami športových automobilov vybavenú autopilotom. Pod strechou Bory Mall uvidíte počas týchto troch dní viac ako 120 unikátnych modelov a vyše 50 renomovaných značiek medzi ktorými nebudú chýbať ani Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Corvette, Jaguar, Land Rover, Maserati, Mercedes, Mitsubishi, Ferrari.


Svojej slovenskej premiére sa teší horúca novinka z kuchyne značky Kia – Stonic a tiež motorky Suzuki od predajcov Styx. Návštevníci uvidia aj jediný model slovenského sportiaku Brutal. Vystavená bude aj rýchlostná vodná formula F1 H20 Tomáša Čermáka, aktuálneho majstra sveta v rýchlostných motorových člnoch. Pripravené sú testovacie jazdy na autách značiek Mini, BMW, Ford, Hyundai a zážitková jazda na modeli Tesla. Milovníci motoriek sa môžu tešiť na ich obľúbené značky a na emotorky. V Zóne profesionálov pod záštitou magazínu auto, motor a šport sa môžete porozprávať s nezávislými odborníkmi na rôzne motoristické témy a nebude chýbať bohatý sprievodný program aj pre tých najmenších. Tento víkend sa priaznivci motorov tešili aj autosalónu vo Frankfurte, o ktorom sa viac dočítate na stránkach www.svetmotorov.sk.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára